[Commercial Review] ING, Coca-Cola, Apple

  • Bureaus
  • 22 dec 2014 @ 08:35
  • Link
  • Jurgen Retra
    Jurgen Retra

    Relevance Director
    RLVNT
  • Televisie

De kortste dagen en donkerste nachten van het jaar zijn aangebroken. De laatste inkopen voor de feestdagen worden – veelal online – gedaan. Daar waar de dagen korter worden, worden de TV-commercials juist langer.

En qua inhoud en boodschap wordt het ook allemaal vriendelijker, meer over samen zijn en blijdschap verspreiden. Dan kan op een quasi grappig bedoelde wijze (maar wel met een misplaatste keiharde sales-laag) zoals bol.com tracht te doen met de reïncarnatie van Flappie. Je kunt ook Band Aid en Coca-Cola in een blender gooien en daarmee – hoe goed bedoeld de intentie dan ook mag zijn – een zwaar over-the-top filmpje maken zoals Jumbo heeft gedaan.

Kortom, er zijn veel lagen waarop je het feel good-sentiment als merk kunt benaderen en gebruiken in je communicatie in deze maanden. Zo zijn zowel Rabobank als ING een charmeoffensief begonnen. Rabobank pakt het breed aan, gebaseerd op de authenticiteit van de bank, waar 136 zelfstandige coöperaties toe behoren. Een aandeel in elkaar is een mooie merkgedachte, zonder specifiek op kerst toegespitst te zijn.

ING kiest die route wel; samen zijn met kerst is belangrijk en ING laat zien hoe zij hierin kunnen bijdragen, zonder dat een verkooppraatje wordt. De app (mobiel bankieren) als merkasset wordt goed geïntegreerd in de film: 

Dan Coca-Cola. Een prachtig voorbeeld van lekker Amerikaans (er staan minimaal vier tweeliterflessen Coca-Cola op de kersttafel in het spotje en ook de Kerstman zelf lust er wel pap van), maar wel met een fijne gedachte: Je hoeft slechts één iemand blij te maken, ook al ken je diegene niet. Vier kleine scènes, waarbij het oudere koppel met de discobal mijn persoonlijke favoriet is. En niet getreurd, ook dit jaar komt de vrachtwagencolonne aan het einde nog even voorbij:  

Er was echter één spotje waar ik kippenvel van kreeg. Het raken van de plaat door de naald en de eerste ruisende knarsjes, het breekbare in de zacht zingende stem, de verstilde beeldwereld en natuurlijke belichting, de herkenbare herinneringen en de zacht rollende tranen. Welk merk er achter zit zie je eigenlijk pas aan het einde, omdat de producten op subtiele wijze in de spot verweven zijn. 



Happy holidays!  

Jurgen Retra

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken